تولید کنسرو خاویار با قیمت ارزان

قبل از استفاده از کنسرو خاویار باید بدانیم که طرز تهیه این کنسرو چگونه است؟قیمت این کنسرو در بازار چقدر است؟فواید یا خواص کنسرو خاویار چیست؟و اینکه از کجا باید خاویار را تهیه کنیم؟

اطلاعاتی در مورد کنسروها:

امروزه یکی از راه های آسان در دسترس قرار گرفتن غذاها استفاده از کنسرو شده آنها است که متأسفانه به جزء لاینفک زندگی تبدیل شده اند. به گفته کارشناسان علوم غذایی هر روزه تقاضای مصرف کنندگان هم برای این نوع غذاها بیشتر می شود. کنسرو از نظر لغوی به معنای حفاظت و نگهداری بوده و مدت هاست از این روش برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شود. از قدیمی ترین کنسروها، کنسروماهی و جدیدترین آنها که نسل جدیدی از این نوع غذاهاست می توان به کنسرو خورشت قیمه، قورمه سبزی، فسنجان، کله پاچه و غیره اشاره کرد.از امتیازات غذاهای کنسروی قابلیت نگهداری طولانی مدت آنها بدون نیاز به یخچال و فریزر، قیمت پائین، حمل آسان در مسافرت های کوتاه و سفرهای ورزشی، تفریحی یا کاری، نداشتن ضایعات، در دسترس بودن انواع مختلف غذاها، میوه و سبزیجات در همه فصول سال و همچنین سلامت آنها با نظارت و کنترل های بهداشتی مناسب است، البته همان گونه که غذاهای کنسروی راهی آسان به منظور استفاده از مواد غذایی گوناگون به شمار می رود، دارای مضراتی هم هست که می تواند در طولانی مدت سلامت مصرف کنندگان را به خطر اندازد.

خاویار چیست؟

خاویار نوعی ماده ی غذایی بسیار قوی است که از نوعی ماهی از گروه ماهیان اوزون بورون (Sturgeons) و از نوع ماده آن ها به دست می آید و در واقع تخم این ماهیان ماده است. از ویژگی های این نوع ماهی داشتن استخوان های نرم و غضروفی و نداشتن دندان است. دانه های خاویار کروی و بسته به نوع ماهی اوزون بورون از طلایی، قهوه ای، خاکستری تا سیاه متغیر است و طعم تند و مطبوع و حتی طعم دانه فندق را ممکن است داشته باشند. خاویار را از ماهی زنده و پس از بی حس کردن آن، پاره کردن شکم ماهی و فشار دادن آن با دست، از شکم ماهی خارج می کنند (اگر این کاری روی ماهی بی حس نشده صورت گیرد، ماهی نوعی ماده شیمیایی ترشح می کند که مزه خاویار را تلخ و آن را خراب و غیر قابل استفاده می کند.) سپس به آن نمک اضافه می کنند و روی توری ظریفی می گسترانند تا آب آن ها گرفته و خشک شود.

خاویار درجه یک

تمام ویژگی های مطلوب یعنی یک شکل و یک اندازه بودن، درشت، سخت و خوش رنگ بودن، دارای طعم مطلبوع، خوش مزه بودن و شکسته نشده را دارا می باشند.

خاویار درجه دو

اندازه تخم ها معمولی و متوسط و دارای رنگ و طعم مناسب است.

طلای سیاه خزر خاویار، طرز تهیه و فرآوری:

خاویارهای فشرده، از تخم هایی که پوست آن شکسته شده، طعم تخم ماهی و رنگ شیری دارد، تشکیل می شود. آن را در محلول نمک تا دمای 38 درجه سانتی گراد گرم می کنند و هم می زنند تا رنگ طبیعی خود را پیدا کند. به دلیل خوش مزه بودن ، آن ها را روی نان و مواد غذایی دیگر می توان پهن و مصرف کرد. خاویار به طور معمول در قوطی های فلزی و گاهی شیشه ای یا چینی بسته بندی می کنند و آن را در پوشش های محکم و زیبا قرار می دهند و قابل نگه داری در یخچال است.طلای سیاه خزر خاویار، طرز تهیه و فرآوریماهیان استروژن از هزاران سال پیش (از دوره ی دایناسورها تاکنون) به زندگی خود در دریا ادامه داده است. از انواع مختلف آن در جهان، 5 نوع در دریای خزر زندگی می کنند و از میان آن ها، سه نوع تولید کننده ی خاویار می باشند که به نام های بلوگا (Beluga)، استرا (Osterea)، و سوروگا(Sevruga) معروف اند و بیش از 90 درصد خاویار جهان از آن ها تولید می شود.

ماهی بلوگا :

یکی از قدیمی ترین، شگفت انگیزترین و کمیاب ترین انواع بازمانده از هزاران سال پیش است. این ماهی با جثه قوی و سنگین و دهان بزرگی که دارد به دنبال شکار خود از جایی به جای دیگر می رود. خاویار این ماهی مرغوب ترین نوع خاویار جهان است. بلوگا بزرگ ترین ماهی اوزون بورون است و تخم آن ارزشمندتر از دو نوع دیگر اما کمیاب است. خاویار آن به رنگ خاکستری روشن و درشت است.

ماهی استرا :

این اوزون بورون اندازه ی متوسط، بینی برجسته و طویل و 4 برجستگی گوشتی در سطح پایین بینی دارد و به آسانی می تواند موجودهای کوچک و زنده دریا را ببلعد. خاویار به دست آمده از این ماهی به رنگ قهوه ای و دارای طعم دانه های گیاهی مانند قندق است.

ماهی سوروگا :

ماهی کوچکی است که فلس های منشوری شکل قسمت خارجی بدنش، مشخصه اصلی او به شمار می رود. این ماهی فراوان ترین نوع اوزون بورون است و خاویار کوچک به رنگ خاکستری تیره یا سیاه رنگ را تولید می کند.

طرز تهیه و فرآوری خاویار:

خاویار تازه را دانه دانه از تخم اوزون بورون ماده به دست می آورند. این ماهی ها را پس از صید به وسیله تور، به صورت زنده به آزمایشگاه مخصوص می برند و بدون این که آن ها را بکشند ، کیسه های حاوی تخم را خالی می کنند. به این ترتیب که ماهی گیرها با مهارت به یک نقطه ی مشخصی در پایین سر ماهی ضربه می زنند و او را بی هوش می کنند و سپس با یک چاقوی تیز پهلوی ماهی را شکافته و کیسه های حاوی تخم را خارج می کنند.خم ماهی باید در حالی که ماهی زنده است گرفته شود، اگر ماهی ترس مرگ را تجربه کند، یک ماده شیمیایی به داخل تخم ها ترشح می کند که سبب ایجاد مزه تلخ و در نتیجه خراب شدن خاویار می شود.

عملیات جدا کردن تخم با دست انجام می شود. مالش دست روی تخم ها موجب می شود که تخم ها از بافت اطراف خود جدا شده و از توری که در زیر کیسه تخم ها گذاشته شده، عبور کنند. این تور دارای سوراخ هایی با اندازه های متفاوت است و به صورت جداگانه جمع آوری می شوند. در هنگام مالش تخم ها با دست دقت بسیار لازم است، زیرا ضربه زدن و زخمی کردن آن ها موجب کاسته شده از مرغوبیت خاویار می شود. وقتی تخم ها جمع آوری شدند آن ها را در یک سطل ریخته و به آن نمک اضافه می کنند و سپس تخم ها را روی یک توری ظریف می گذارند تا آب آن ها گرفته شده و خشک شوند.

بسته بندی:

خاویار را در قوطی فلزی، شیشه ای یا چینی بسته بندی می کنند و این بسته را در پوشش محکم، مناسب و زیبایی قرار می دهند. در عالم خاويار رنگ آبي باند و درب قوطي نماينده خاويار فيل ماهي (بلوگا)، رنگ زرد نشانه خاويار تاس ماهي (آسترا) و رنگ قرمز ويژه خاويار ازون برون (سوروگا) مي باشد كه البته خاويارساز با حك حروف Bبراي بلوگا و Aبراي آسترا و Sبراي سوروگا نيز نوع خاويار درون قوطي را مشخص مي كند.خاویار بسته بندی شده آماده خوردن و یا نگه داری در یخچال است.

خاویار چگونه مصرف می شود؟

خـاویـار خود به تنهایی لوکس‌ترین صبحانه جهان محسوب می‌شود. بسیاری از طرفداران خـاویـار، آن را به شکل خام یا همراه با زرده تخم مرغ یاپیاز خرد شده مصرف می‌کنند. از آن می‌توان به عنوان چاشنی غذا، پیش غذا، جداگانه و یا مخلوط با دیگر غذاها استفاده کرد. بعضی علاقه‌مندان خـاویـار، آن را سرد و با یک قاشق کوچک و بدون نان میل می‌کنند. برخی بوی تند آن و طعم شورش را بسیار دوست ‌دارند، هرچند طعم و بوی خـاویـار ممکن است برای بسیاری به هیچ‌وجه خوشایند نباشد.

خواص خاویار:

اسیدهای چرب امگا ۳ در خاویار می‌تواند سلامت قلب را تضمین کند. مصرف مقدار کمی خاویار در روز می‌تواند بیماری‌ها را از شما دور کند. این تخم ماهی خواص گوناگونی دارد و به گفته پزشکان تصلب شرایین و فشارخون بیماران قلبی را کاهش می‌دهد. در حال حاضر این ماده غذایی در رژیم غذایی بسیاری دیده می‌شود.یکی دیگر از فواید خاویار سیاه وجود سلنیوم آلی است که در این ماده به مقدار زیاد دیده می‌شود. این ماده در کنار ویتامین ای آسیب سلولی را کاهش داده و درنتیجه بیماری قلبی کم شده و سیستم ایمنی قوی‌تر می‌شود.

یکی از خواص خاویار سیاه محافظت از سیستم استخوان‌هاست. این ماده حاوی ویتامین دی و کلسیم است که به سلامت استخوان و دندان‌ها کمک کرده و آن‌ها را مستحکم می‌کند. بنابراین هرچقدر استخوان‌ها قوی‌تر باشند، جوان‌تر خواهید ماند،خواص خاویار بسیار زیاد هستند. ازآنجایی‌که کالری آن بالاست بنابراین باید به مقدار کم‌مصرف شود. بنابراین گران بودن آن تنها دلیل مصرف کم آن نیست. خاصیت دیگر این ماده افزایش میل و فعالیت جنسی است. بنابراین شاید خواص بسیار زیاد این ماده در کنار تقویت سیستم ایمنی و میل جنسی باعث شود بخواهید هرروز آن را مصرف کنید اما به دلیل کالری بسیار زیاد آن ایده خوبی نیست. بهتر است آن را در کنار مواد مغذی دیگر مانند میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید تا بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

ماهیان خاویاری در مناطق مختلف کشورمان پرورش داده می‌شوند، علاوه بر خطه شمال در استان‌های دیگر همچون استان اصفهان، خوزستان، یزد، کرمان و غیره رقم های مختلف ماهی خاویاری پرورش داده میشوند.

ولی خب همانطور که مستحضر هستید بهترین کیفیت ماهی خاویاری در آب های لب شور دریای خزر تولید می‌گردند و از تولید کنندگان از با پمپاژ آب دریا به درون استخر های خود توانستند شرایط محیطی دریای خزر را برای ماهیان خاویاری فراهم نمایند.

خاویار که در قوطی های10 الی 500گرمی در بازار عرضه می شود که از لحاظ قیمتی که ما در بازار عرضه میکنیم متفاوت است.

خاویار بلوگا که با قیمت بین 380تا650 هزار تومان در بازار عرضه می شود ولی ما با قیمت 200تا400هزار تومان عرضه می کنیم.

خاویارآسترا که با قیمت 565000در بازار عرضه می شود ولی ما با قیمت 450000هزار تومان عرضه می کنیم.

خاویارسوروگا که با قیمت255000 هزار نومان در بازار عرصه می شود ولی ما با قیمت 160000هزار تومان عرضه می کنیم.

 

 

 

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
تماس بگیرید